Bij de detailhandel gaat het erom dat er tastbare spullen van de verkoper naar de koper overgaan. Het gaat dus om bedrijven zoals winkels, bijvoorbeeld kledingwinkels en bouwmarkten maar ook bakkers en supermarkten. Als de verkochte artikelen maar fysiek zijn. Dat betekent dat een kapsalon of een hotel gewoonlijk niet onder detailhandel valt. De detailhandel is een sector die zich richt op het leveren van vaak producten aan consumenten. Dat kan op de winkelvloer maar ook via een online bestelling waarna het product wordt verzonden naar de besteller. Voor de detailhandel is een sluitend kassasysteem van immens belang. Want juist bij winkels is de kassa een noodzakelijke spil in het hele afrekensysteem; een kassasysteem detailhandel kies je als ondernemer dan ook uit met zorg.
Kassasysteem detailhandel: de vijf pijlers
Door de jaren heen vinden er continu vernieuwingen plaats bij kassa-automatiseringen. Dit betekent dat je een kassasysteem detailhandel nodig hebt dat is voorbereid op vernieuwingen. De vier belangrijke pijlers van een kassasysteem zijn veiligheid, snelheid, efficiëntie en betrouwbaarheid. Daarbij komt eigenlijk een vijfde pijler: innovatie. Om te zorgen voor een passend kassasysteem, eentje die exact bij jouw winkel past, hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Voor een aantal segmenten van de detailhandel zijn al beproefde kassasystemen aanwezig. Bovendien kunnen aanbieders van dit soort systemen vaak goed advies geven en je op dingen wijzen waar je zelf nog niet op was gekomen.
Veel voorkomende functies bij kassasysteem detailhandel
De detailhandel kent een aantal specifieke kassafuncties, zaken die steeds terugkeren en kenmerkend zijn voor de financiële afhandeling in winkels. De meest voorkomende functies zijn:
- Registratie van artikelen
- Voorraad centraal beheren
- Winkelvoorraad bijwerken
- Prijsbeheer
- Besteladviezen
- Hulp bij kassapromoties en aanbiedingen
- Artikelimport
- Kascontrole
- Kassacommunicatie naar centraal punt
- Voorraad inventarisatie
Verlichting van administratief werk
Als detailhandelaar ken je het belang van goed zicht op financiën en logistiek. Het bijhouden daarvan is geen sinecure. En juist daar kan een goed kassasysteem detailhandel behulpzaam bij zijn. Want het systeem haalt veel werk van je schouders. Die houdt secuur bij welke verkooptransacties er zijn. Die checkt en dubbelcheckt voor je voorraadbeheer. Die becijfert je personeels- en klantenbeheer. Een op jouw business toegespitst kassasysteem vereenvoudigt je bedrijfsprocessen en is voortdurend bezig je winst zoveel mogelijk te maximaliseren. Of je nu een klein zaakje met tweedehands spulletjes hebt of een grote winkel met tien man personeel.
Klantenbinding aan de kassa
Een lucratief onderdeel van een kassasysteem detailhandel is de mogelijkheid om daarmee aan klantenbeheer te doen. De gegevens van klanten, ofwel hun bereidwilligheid om zich bij je te laten registreren, verzamel je in het systeem. Met als belofte dat klanten daarna kortingen en/of speciale aanbiedingen kunnen verwachten. Zulke kassasystemen hanteren dus technieken voor cross- of upselling. Herkent het systeem een terugkerende en geregistreerde klant, dan kan een transactie ook sneller verwerkt worden. En dat heeft weer een positieve weerslag op de klant zelf die zijn tijd niet te lang wachtend hoeft te verdoen. Zo kun je met een kassasysteem snel en adequaat meer klantenbinding verwerven. En is het kassasysteem dus een tool geworden in je marketingmix.